Kunstig intelligens kan med stor sandsynlighed fremme læring og kreativitet blandt eleverne på gymnasiet, hvis det bruges korrekt.
Det er lærernes opgave at undervise eleverne – altså jer – i, hvordan I bedst kan bruge kunstig intelligens til at lære, samt at vise jer de faldgruber, som inddragelsen af AI i det faglige arbejde indebærer.
Sammen med ledelsen har lærerne på Det Blå Gymnasium i Haderslev besluttet at bruge Microsoft Copilot som AI-værktøj. I skoleåret 2024-25 er ledelse og lærere i gang med selv at blive klædt på til at arbejde med Copilot og blive klogere på, hvordan AI-værktøjet bedst bruges til læringsfremme og øget kreativitet i undervisningen. Vi er i fuld gang med at se ned i faldgruber for eleverne – i hvilke situationer er det en fordel for jer at bruge AI og hvornår er det bare snyd.
Det er vores opgave at sikre, at I alle ved, i hvilke situationer og på hvilke måder,
I IKKE må bruge AI i det faglige arbejde.
Så længe dette arbejde pågår blandt skolens lærere og ledelse, vil vi være forsigtige med brugen af AI i undervisningen. Samtidig er det vores opgave hurtigst muligt at sikre, at I alle med sikkerhed ved, i hvilke situationer og på hvilke måder, I IKKE må bruge AI i det faglige arbejde.
Det er vigtigt for os at pointere, at vi primært tænker AI som læringsfremmende for gymnasieelever – og at det er vores mål med arbejdet fremadrettet at kunne styrke jeres læring ved hjælp af Copilot.
Med ovenstående ord er denne side altså under opbygning.

