Erhvervscase er et selvstændigt fag, der ligger i 2.G.

At det er et selvstændigt fag betyder, at du både får årskarakter og kan komme til eksamen i faget. Som udgangspunkt arbejde I kun i grupper, så faget her vil udfordre dig på dine samarbejdsevner. Erhvervscase er et samarbejde mellem fagene afsætning og virksomhedsøkonomi, hvor du sammen med din gruppe arbejder med løsning af en rigtig virksomheds konkrete interne og eksterne udfordringer. Løsningerne udvikles på baggrund af faglige analyser, og her træder de faglige metoder fra afsætning og virksomhedsøkonomi tydeligt frem.

Du kommer igennem 3 projektforløb med 3 forskellige slags virksomheder. Ved hver case udarbejdes en skriftlig synopsis og en dertil hørende mundtlig gruppepræsentation af virksomhedens udfordringer og løsninger derpå.

  • Det første projektforløb:
    fra uge 43 til uge 51 med 2 modulers undervisning ugentligt
  • Det andet projektforløb:
    torsdag og fredag i uge 5 + mandag og tirsdag i uge 6
  • Det tredje projektforløb:
    torsdag og fredag i uge 12 + mandag i uge 13

Hvis faget udtrækkes til eksamen for din klasse, går I gruppevis til den mundtlige eksamen.

Læs om den mundtlige eksamen i erhvervscase her:

Du arbejder med din gruppe med løsning af en rigtig virksomheds konkrete interne og eksterne udfordringer.

At arbejde med case

At der er tale om en case betyder, at I i hvert projekt får udleveret case-materiale med informationer om en rigtig virksomhed og dens forhold. Case-materialet vil være i form af interviews af virksomhedens ejere og medarbejdere og interne dokumenter fra virksomheden. Det kan være både produktionsvirksomheder som Fusion, handelsvirksomheder som Cykelpartner.dk og servicevirksomheder som Fårup Sommerland. På denne måde bruger du altså case-metoden i dit projektarbejde.

Når du og din gruppe har fået udleveret case-materialet om en virksomhed, starter det case-baserede projektarbejde.

Indsamling af informationer og forståelse af virksomheden og dens omverden:
I gennemser alt det udleverede materiale og søger et væld af andre nødvendige informationer om virksomheden og dens omverdensforhold på internettet.

Situationsanalyse:
Du og din gruppe foretager alle de nødvendige interne og eksterne analyser, I har brug for og opsummerer analyseresultaterne i en SWOT.

Du kan se, hvilke analyser vi anser for nødvendige i den strategiske procesmodel, som du finder her:

Med udgangspunkt i situationsanalysen finder I frem til de kritiske succesfaktorer, som er forhold med afgørende betydning for virksomhedens fremtidige succes. Samtidig finder I frem til de interne og eksterne udfordringer, som virksomheden står overfor. Nu skal gruppen vælg et antal udfordringer ud, som I finder væsentlige for virksomheden at få løst. For hver udfordring skal I finde løsningsforslag, der på bedste vis imødegår udfordringen.

Det er væsentligt at foretage dybdegående beregninger og vurderinger af de positive og negative konsekvenser, som hvert løsningsforslag bringer med sig. På denne måde får I nemlig valgt de for virksomheden mest optimale løsninger.

Sidst, men ikke mindst skal I som gruppe have hele det ovenstående arbejde præsenteret mundtligt.

Synopsis i erhvervscase

En synopsis i erhvervscase er et samlet skriftligt overblik over virksomheden og dens KSF’ere, situationsanalysen, udfordringerne, løsningsforslag og konsekvenserne deraf. Synopsis opsummerer kort alt det, som du og din gruppe har arbejdet med i case-arbejdet og ønsker at udfolde mundtligt ved en præsentation eller en mundtlig eksamen. Synopsis er på den måde et skriftligt oplæg, der fører til en dialog ved den mundtlige præsentation/eksamen. Et oplæg og dermed et signal til lærer og censor om, hvad du vil tale om og være i dialog om ved præsentationen/eksamen.

Det er med udgangspunkt i synopsis, at lærer og censor forbereder deres spørgsmål til præsentation/eksamen.

Se på synopsis som det smalle sted på et timeglas: efter at du har gjort et stort stykke arbejde med at indsamle empiri og bearbejde data og er kommet frem til løsningsforslag og konsekvenser. Samtidig er det før det store arbejde med at forklare og forsvare projektarbejdet ved den mundtlige præsentation eller eksamen.

En synopsis er et skriftligt produkt, der kan skrives i forkortet form med punktopstilling med hoved- og underpunkter om de emner, som vil blive forklaret og uddybet ved præsentationen/eksamen. Synopsis indeholder ikke helt korte, men lidt mere detaljerede punkter. En synopsis går jo f.eks. ind i en analyse og beskrivelse af konklusioner på analysen, hvilket kræver en lille smule detaljering.

Struktur på synopsis

En synopsis i erhvervscase her på Det Blå Gymnasium, Haderslev Handelsskole, skal omfatte følgende elementer:

  • Forside
  • Indholdsfortegnelse
  • Metodeovervejelser
  • Virksomhedskarakteristik
  • Virksomhedens forretningsmodel (BMC)
  • Redegørelse af KSF’ere
  • Konklusioner på analyser inkl. SWOT
  • Virksomhedens udfordringer
  • Skitsering af løsningsforslag inkl. konsekvenser
  • Kildefortegnelse
  • Bilag inkl. analyser

Synopsis skal fylde mellem 3 og 5 sider ekskl. forside, indholdsfortegnelse, kildefortegnelse og bilag.

Den mundtlige præsentation og forsvar

Man går til den mundtlige præsentation/eksamen i grupper.

Ved den mundtlige eksamen er eksamenstiden cirka 20 min per elev. En gruppe på 4 vil derfor være til eksamen i 80 minutter. Ved de mundtlige præsentationer i undervisningen vil det dog være noget kortere tid.

Det er gruppen som en helhed, der afleverer synopsis. Derfor har alle i gruppen ansvar for alt, hvad der står i synopsis, og alle i gruppen kan – og vil – blive stillet til ansvar for alle dele af synopsis ved den mundtlige præsentation og forsvar. Derfor er det vigtigt, at I sætter hinanden godt ind i de dele af erhvervscase-arbejdet, som I har haft delegeret ud i processen.

Sørg for at give alle lige meget taletid ved den mundtlige præsentation/eksamen, og fordel præsentationens indhold mellem jer, så alle får præsenteret elementer fra både analyse, løsningsforslag og konsekvenser. På den måde får alle i gruppen mulighed for at skabe gode resultater. Det gælder i øvrigt ikke kun ved præsentationen, men også ved den dialog, der følger: fordel taletiden. Som individ i en gruppe har du dog også selv ansvaret for at få sagt noget i dialogen, også selv om du synes, at det kan være svært.

Kompetencer i erhvervscase

Du får trænet mange kompetencer i erhvervscase. I faget vil du for det første have mulighed for at udfolde dig kreativt og få sat dine innovative kompetencer i spil. Derudover vil du få trænet alle dine økonomiske kompetencer:

Du kan læse mere om de økonomiske kompetencer i erhvervscase i bogen ”Erhvervscase” fra Systime

Erhvervscase:
at skabe faglige og kreative løsninger på virksomheders udfordringer